روش درمان فیستول آنال

 همان طور که ذکر شد، درمان آبسه با تخلیه چرک از حفره عفونی و ایجاد سوراخی در نزدیکی مقعد برای برداشتن فشار از این ناحیه حاصل می‌شود. در بیشتر موارد، انجام این عمل دردناک بوده و بهتر است تحت بی‌حسی موضعی و یا بیهوشی مختصر انجام گیرد. آبسه‌های بزرگتر یا عمیق‌تر نیازمند بستری شدن و بی‌حسی عمومی است. همچنین در مواردی که عفونت شدید‌تر بوده و یا مشکلات دیگری از قبیل دیابت و یا کاهش سطح ایمنی بدن وجود داشته باشد، بستری شدن بیمار مورد نیاز خواهد بود. آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً به عنوان روشی جایگزین برای تخلیه چرک مطرح نمی‌شوند؛ زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها به وسیله خون در بدن منتقل شده و به مایع موجود در آبسه نفود نمی‌یابند.

  

برای درمان فیستول نیز انجام جراحی ضروری است. با وجود اینکه جراحی فیستول نسبتاً آسان است اما می‌تواند مشکلاتی بالقوه در پی داشته باشد. این امر اهمیت انجام عمل توسط متخصص جراحی کولون و رکتوم را بارز می‌سازد. جراحی فیستول می‌تواند همزمان با جراحی آبسه انجام شود که به تجربه کافی جراح کولورکتال نیاز دارد. هر چند فیستول معمولاً بین 6-4 هفته بعد (در مواقعی ماه‌ها یا شاید سال‌ها بعد) از جراحی آبسه شکل می‌گیرد.
جراحی فیستول معمولاً شامل برش قسمتی از ماهیچه‌های اسفنکتر برای باز‌ کردن تونل ارتباطی بین حفره داخلی و خارجی و تبدیل کردن تونل به یک شیار که از عمق قابل ترمیم است، می‌باشد. روش‌های متفاوتی از قبیل فیستولکتومی (برداشتن مسیر فیستول) و فلپ مخاطی برحسب ضرورت و با تشخیص جراح کولورکتال بکار برده می‌شود. در بیشتر موارد جراحی فیستول به صورت سرپایی و با بستری کوتاه مدت انجام می‌پذیرد. عمل جراحی با لیزر در فیستول مقعدی همان روش بریدن با کوتر و یا تیغ جراحی می‌باشد و مزیتی ندارد.
ارتباط مستقیمی بین بی‌اختیاری دفع مدفوع و حجم ماهیچه اسفنکتر مقعدی درگیر وجود دارد. برای جلوگیری از بی‌اختیاری دفع باید برداشتن دائمی مسیر چرکی فیستول با دقت و احتیاط کامل انجام شود. در برخی شرایط نیاز به انجام جراحی در دو مرحله می‌باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.