درمان بواسیر در زنان

دلایل ایجاد کننده بواسیر یا هموروئید در زنان و روش های درمانی

یکی از انواع بیماری‌های نشیمنگاهی، بسیار دردناک بواسیر یا هموروئید است که قدمتی چند صد ساله دارد. اما در سال های اخیر شیوع گسترده ای به خصوص در میان زنان پیدا کرده است. علت این امر را می توان سبک زندگی غلط در زنان و وضعیت فیزیولوژیکی آنان عنوان نمود.

بواسیر به متورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد اطلاق می شود. بواسیر بیماری مزمن و یا کشنده ای محسوب نمی شود، اما ممکن است به شدت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. با ما همراه باشید تا علت و راهکار درمان بواسیر در زنان آشنایی یابید.

دلایل ایجاد کننده بواسیر یا هموروئید در زنان

علت بواسیر در زنان اعمال فشار به مقعد در اثر عوامل متعدد است. تحت فشار قرار گرفتن عروق مقعد موجب می شود، این عروق متورم و گشاد شود. برخی از مهمترین علل بروز بواسیر در زنان به این شرح است:

  • زایمان های متعدد به خصوص زایمان طبیعی
  • بارداری که با افزایش حجم رحم همراه است و فشار وارده بر عروق را افزایش می دهد.
  • رابطه جنسی مقعدی یکی از علت های اصلی بواسیر در زنان است.
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • کم تحرکی و نشستن های طولانی مدت
  • اضافه وزن
  • کهولت سن
  • یبوست و اسهال مزمن

علائم بواسیر یا هموروئید در زنان

بواسیر در زنان علائمی مشابه بواسیر در مردان ایجاد می کند. این علائم عبارتند از :

  • درد و تیر کشنده
  • خونریزی مقعد
  • خون در مدفوع
  • لمس زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد
  • سوزش
  • خارش

روش های درمان هموروئید یا بواسیر در زنان

اغلب زنان مبتلا به بواسیر می توانند بدون استفاده از درمان های پزشکی و تنها با رعایت چند نکته ساده بیماری خود را درمان کنند. اما اگر بواسیر وارد مرحله پیچیده تر خود شده باشد و یا فرد به بواسیرهای درجه ۳ و ۴ مبتلا باشند، بایستی از درمان های تهاجمی تری استفاده کنند. مهمترین روش های درمان بواسیر در زنان به این شرح است :

درمان خانگی بواسیر یا هموروئید در زنان

درمان های خانگی شامل روشهایی است که به برطرف نمودن علائم این بیماری در زنان کمک می کند. برخی از روش های درمان خانگی بواسیر در زنان به این شرح است :

  • مصرف فیبر کافی : فیبر می تواند به افزایش حجم مدفوع کمک نماید، زیرا بدن انسان قابلیت هضم این ماده مغذی را ندارد. در نتیجه فیبر در روده ها تجمع می کند. انواع میوه ها، سبزیجات و غلات از منابع غنی از فیبر به شمار می روند.
  • مصرف آب کافی : آب کافی می تواند با نرم نمودن مدفوع به رفع یبوست و درمان بواسیر کمک نماید. حداقل میزان مصرف آب برای درمان ۸ لیوان در روز است.
  • حمام سیتز : حمام سیتز یا نشیمنگاهی شامل قرار دادن ناحیه کفل در لگن آب گرم است. این کار در بهبود گردش خون و عملکرد روده موثر است. برای افزایش تاثیرگذاری این روش درمانی میتوانید به آب حمام، سرکه و یا جوش شیرین بیافزایید.
  • کمپرس یخ :  قرار دادن کمپرس سرد می تواند تا حد قابل توجهی از میزان درد بیماری بکاهد. برای این منظور یخی را که درون کیسه فریزر قرار داده شده و با حوله پوشانده شده را  بر روی موضع قرار دهید.
  • ورزش و تحرک : ورزش می تواند در درمان این بیماری موثر باشد. زیرا ورزش و تحرک می تواند با افزایش گردش خون به بهبودی سریع تر کمک نماید. بهترین ورزش برای این منظور پیاده روی است. در ضمن باید از انجام ورزشهای سنگین نظیر وزنه برداری پرهیز شود.

درمان دارویی بواسیر یا هموروئید در زنان

درمان دارویی بواسیر می تواند در اغلب موارد به رفع علائم بیماری کمک نماید. البته دارویی های بواسیر بهتر است با مشورت پزشک مصرف شود. تا دوز مناسب تعیین گردد. همچنین مادران باردار و شیرده لازم است قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایند. یکی از مهمترین داروهای مناسب برای درمان بواسیر در زنان، آنتی هموروئید است.  این دارو به شکل پماد و شیاف در دسترس است و می تواند علائم بیماری از جمله درد، سوزش، خارش، بهبود التهاب و تورم را بهبود ببخشد. از دیگر داروهای مناسب برای درمان هموروئید می توانیم به پماد ام جی، پماد لیدوکائین، پماد پراموکسین، داروی روهمورین و … اشاره کنیم. در صورتی که پس از ۷ روز مصرف این دارو بهبودی حاصل نشود، لازم است. مصرف دارو را قطع با پزشک در مورد سایر روش های درمانی مشورت نمایید.

جراحی بواسیر یا هموروئید در زنان

در صورتی که با استفاده از درمان های خانگی و دارویی بهبودی صورت نگرفت لازم است، از روش های تهاجمی تری نظیر جراحی و لیزر درمانی استفاده نمایید. روشهای جراحی شامل تکنیک هایی میشود، که به این شرح است :

  • رابربند : این تکنیک شامل بستن باند لاستیکی به اطراف هموروئید است، این تکنیک موجب قطع جریان خون رسانی به هموروئید شده و به بهبودی آن کمک می کند. البته تکنیک رابربند همراه با درد زیادی خواهد بود.
  • اسکلروتراپی : این روش کم تهاجمی شامل تزریق مایع مخصوصی به عروق هموروئیدی است که به جمع شدن این عروق و بهبود آن کمک ویژه ای می نماید. اسکلروتراپی ممکن است در درمان هموروئید موثر نباشد.
  • هموروئیدکتومی : این روش شامل جراحی برداشت هموروئید است. هموروئیدکتومی همراه با درد بسیاری بوده و دوره نقاهت طولانی مدتی دارد. به علاوه هموروئیدکتومی ممکن است روش قطعی درمان این بیماری نباشد.

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر در زنان

تکنیک لیزر درمانی بهترین روش برای درمان بواسیر در زنان است، لیزر می تواند بافت هموروئیدی را بدون احساس درد و یا خونریزی درمان نماید و درمانی قطعی برای این بیماری به شمار می رود. از دیگر مزیت های درمان این بیماری با لیزر می توانیم به هزینه مناسب درمان، سرپایی بودن آن و دوره نقاهت کوتاه مدت اشاره کنیم.


فواید ورزش کگل و تاثیر آن بر بواسیر یا هموروئید

فواید ورزش کگل و تاثیر آن بر بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید نوعی از بیماری های مقعدی است. این بیماری در اثر تورم عروق و التهاب عروق مقعدی ایجاد شده و موجب گشاد شدن عروق می شود. بواسیر با علائمی مثل درد، خارش، سوزش شناخته می شود. البته احتمال خونریزی و حس کامل نبودن دفع نیز در مراحلی از این بیماری وجود دارد. علت بواسیر سبک زندگی غلط است که موجب می شود، فشار زیادی به عروق مقعدی وارد شود. به طور مثال کم تحرکی، بارداری، یبوست و …. از جمله عواملی هستند که ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند.

انجام ورزش کگل تاثیرات بسیار بر این بیماری دارد و می تواند در پیشگیری از بیماری، درمان و مراحل بعد از عمل جراحی بواسیر موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با این ورزش مفید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ورزش کگل

ورزش کگل مجموعه ای حرکات و تمرینات عضلانی برای کف لگن است. عضله اصلی که تمرینات بر روی آن انجام می شود، عضله پرینه نام دارد. این عضله در واقع حدفاصل ناحیه تناسلی و مقعد در زنان و مردان قرار دارد. در طی این ورزش انقباض و انبساط بر روی این عضله انجام می شود.

این ورزش را می توان در حالات نشسته، خوابیده و حتی ایستاده نیز انجام داد. اما برای شروع ورزش حالت دراز کش توصیه می شود، زیرا که انجام آن در این حالت راحت تر و فرد مسلط تر است. برای انجام ورزش کگل باید عضله مورد نظر را به مدت ۵ ثانیه منقبض نموده و بعد ۵ ثانیه رها کنید. این ورزش درست مانند زمانی است که می خواهید از خروج گاز و مدفوع جلوگیری کنید. تعداد تمرینات توصیه شده برای این ورزش در طول روز ۱۰ الی ۲۰ مرتبه است.

نکاتی در مورد ورزش کگل

برای انجام صحیح تر این ورزش نکات زیر را به یاد داشته باشید :

  • بهترین حالت برای انجام ورزش کگل خوابیده است.

  • انقباض و انبساط عضله هر دو به یک اندازه در این ورزش اهمیت دارند.

  • برای انجام این ورزش نیازی به انقباض عضلات شکم و قفسه سینه نیست، برای جلوگیری از این امر می توانید بر روی شکم دراز بکشید.

  • در انجام این ورزش عضلات رحم، مثانه، روده کوچک و راست روده نیز درگیر می شوند.

  • برای نتیجه گیری از این ورزش باید آن را حداقل ۳ الی ۶ هفته به طور مداوم تکرار نمایید.

  • انجام این ورزش برای درمان شقاق توصیه نمی شود، زیرا احتمال تشدید بیماری وجود دارد.

فواید ورزش کگل

انجام این ورزش تاثیرات بسیاری بر بدن داشته و می تواند برای انواع بیماری ها مفید باشد، برخی از مهمترین مزیت های این ورزش به این شرح است :

  • درمان بی اختیاری مدفوع

  • پیشگیری از افتادگی مثانه و مقعد

  • درمان نعوظ و کنترل انزال در مردان

  • درمان بی اختیاری ادراری در مردان به خصوص بعد از عمل پروستاتکتومی

  • تقویت مثانه بعد از سیستکتومی

  • تقویت عضلات مقعد بعد از هموروئیدکتومی

تاثیر کگل بر بواسیر یا هموروئید

 

ورزش کگل می تواند در تمامی مراحل این بیماری تاثیر گذار باشد. انجام این ورزش می تواند در پیشگیری از بواسیر یا هموروئید موثر باشد. کگل می تواند با افزایش گردش خون در این ناحیه به بهبود سریع تر بیماری و نیز کاهش درد بواسیر کمک نماید. همچنین انجام این ورزش در دوران بهبودی بعد از عمل هموروئیدکتومی نیز در درمان سریع تر موثر خواهد بود.

درمان بواسیر یا هموروئید با پماد لیدوکائین و عوارض این دارو

درمان بواسیر یا هموروئید با پماد لیدوکائین و عوارض این دارو

لیدوکائین یکی از روش های درمان دارویی بواسیر است،  اما قبل از معرفی این دارو به تشریح بیشتر بیماری بواسیر می پردازیم. بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری نشیمنگاهی است. این بیماری در اثر عوامل متعددی ایجاد میشود و با اینکه زندگی فرد را به خطر نمی اندازد، می تواند روند زندگی عادی را به اختلال مواجه نماید. بواسیر یا هموروئید همان تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد است. وارد آمدن فشار به  مقعد در اثر عوامل مختلف می تواند باعث اتساع عروق در مقعد گردد. از علائم بیماری بواسیر می توانیم به درد شدید، خونریزی، خارش، سوزش، احساس کامل نبودن عمل دفع، خون در مدفوع و … اشاره کنیم. البته این علائم بسته به نوع بواسیر و درجات مختلف آن متفاوت است. بواسیر در نوع داخلی و خارجی است که در نوع اول عروق داخلی مقعد و در نوع دوم عروق خارج مقعد درگیر بیماری می شود. در ضمن نوع داخلی به چهار درجه مختلف تقسیم بندی می شود. مهمترین عامل برای بروز بواسیر وارد آمدن فشار به عروق مقعد است، این فشار می تواند در اثر عوامل مختلفی نظیر یبوست مداوم، زایمان، جا به جایی اجسام سنگین، بارداری و … ایجاد شود.

درمان بواسیر در مراحل ابتدایی با استفاده از دارو و درمان های خانگی امکان پذیر است. درمان خانگی بواسیر شامل رژیم غذایی پر فیبر برای رفع یبوست، ورزش،حمام سیتز و … می شود. درمان های دارویی بواسیر شامل استفاده از پماد برای برطرف کردن بیماری و علائم آن می شود. یکی از پماد های معروف برای درمان بواسیر استفاده از لیدوکائین است.

پماد لیدوکائین

لیدوکائین جزء داروهای بی حس کننده است که به صورت موضعی کاربرد دارد. در نتیجه مهمترین کاربرد پماد لیدوکائین برطرف کردن درد حاصل از بیماری بواسیر است. عملکرد این پماد به گونه ای است که با مسدود کردن کانال کلسیم از انتقال پیام های عصبی به سیستم مرکزی عصبی جلوگیری می نماید. از دیگر مزیت های این پماد می توانیم به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کنیم که موجب شده بتواند به درمان بیماری کمک نماید.

مصرف این پماد برای مادران باردار و خردسالان باید با مشورت متخصص صورت گیرد. همچنین باید از مصرف طولانی مدت دارو پرهیز نموده و از بانداژ موضع بپرهیزید زیرا تاثیر دارو را افزایش می دهد.

عوارض پماد لیدوکائین

از عوارض این دارو می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • سوزش
  • تورم
  • سرگیجه
  • تاری دید
  • افزایش و کاهش دمای بدن

تاثیر داروی لیدوکائین بر بواسیر یا هموروئید

پماد لیدوکائین تاثیر موقت در درمان بواسیر یا هموروئید داشته و نمی توان از آن به عنوان درمان قطعی برای این بیماری یاد کرد. لیدوکائین تنها در برطرف کردن درد بیماری موثر است و تاثیری در درمان علت اصلی بیماری ندارد. در صورتی که مصرف این پماد با رعایت نکات خانگی همراه باشد، در مراحل ابتدایی در درمان قطعی بیماری موثر است. اما در مراحل پیشرفته تر بیماری باید از روش های تهاجمی تری برای درمان بواسیر استفاده نمایید. درمان بواسیر با استفاده از روشهایاسکلروتراپی، رابربند، هموروئیدکتومی، لیزر و …امکان پذیر است. بهترین راهکار درمان بواسیر با لیزر است زیرا بیماری بدون احساس درد، خونریزی، به جای ماندن اسکار، بستری شدن در بیمارستان و … به طور قطع درمان می‌شود.